2009. augusztus 6., csütörtök

Kókusztej - az élet vize

Mostanában mindig felfedeznek valami szenzációt, amiből persze pénzt lehet csinálni. A legújabb csodaszer a kókusztej, illetve kókuszvíz. Gyerekkoromban azt hittem, hogy a kókusztej az valami fehér, émelyítően édes, sűrű, erősen kókuszízű folyadék. Amikor itthon megjelentek az első kókuszok, és feltörtük, csalódottan tapasztaltuk, hogy inkább vízszerű, enyhén édeskés léről van szó, ami viszont jól hűsít és frissít.

A legjobbnak a szűz kókusz, vagyis a zöld kókusz levét tartják. Ez a még éretlen kókuszdió leve. India délebbi részein szinte minden utcasarkon kapható. Bengálban, Mysore-ban és mindenhol attól délebbre szinte egész évben van. Persze Thaiföldön is, meg Távolkeleten is kapható. Pár rúpiáért (mondjuk 50 Ft) hozzájutsz 1-1.2 l friss kókuszvízhez, a gyümölcs méretétől függően. Itthon már rosszabb a helyzet, mert csak konzerv van, mondjuk abból van bio is. 3 dl kb 300 és 500 Ft közötti árban. Ezen is valaki meggazdagszik.

Ajay nagyon ajánlgatta, hogy igyunk kókuszvizet, nem is kellet bíztatni, mert amúgy is rá vagyok kattanva. A képeken látható, ahogy az árus a machete-jével leszeli a kókusz végét. Vastag zöld háncs borítja magát a termést, amit itthon ismerünk (sötétbarna, szőrös csonthéj). Felnyitja, belecsap egy szívószálat (van aki anélkül is bedönti), és már indulhat is az ásványi anyag-feltöltés. Gondolom nem véletlenül teremtette Krisna a trópusokra a kókuszt, ahol az emberek sokat izzadnak. Két perc alatt fel tudják tölteni az ásványi só-készleteiket. Úgyhogy ajánlom az Astangásoknak is, főleg akik nálam nyomják a 36 fokban.

Amikor kiitta az ember, az árus félbevágja, és a szűz kókuszdió falára belülről rátapadó, kocsonyás húst is kieheti, akinek kedve van hozzá. Az is nagyon tápláló. Az érett kókusznak már egy kicsit keményebb a húsa, Észak-Indiában főleg azt árulják. De abból is egy pár gerezddel jól laksz, és nem leszel fehérje-hiányos. Nem is szaporítom tovább a szót, ha a Google-ba beütitek, hogy kókuszvíz, egy csomó magyar találatot is kiad, el lehet olvasni, mi mindent tud. Én csak egy rövid listát közlök. Kókuszra magyar!

A kókuszvíz tulajdonságai (Kókuszdió Fejlesztési Bizottság, India):

· Csökkenti a csecsemők bélproblémáit
· Hatékony szájon át bevitt rehidratáló anyag
· Növekedést serkentő természetes anyagokat tartalmaz
· Hűvösen tartja a testet
· Időszerű alkalmazása esetén megelőzi a hőkiütést és a nyári kelések megjelenését, valamint csökkenti a himlő, a bárányhimlő, a kanyaró és más hasonló betegség okozta kiütéseket
· Megöli a bélférgeket
· Só- és fehérjetartalma a kolera esetében nagyon jótékony hatású
· Hatékony vizeleti fertőzések esetén
· Kitűnő frissítő ital az öregek és betegek számára
· Kúrálja a rosszul tápláltságot
· Vizelethajtó hatású
· Eltűnteti a vesekövet és a húgyvezetékben keletkezett követ
· Intravénás oldatként is használható
· Kiváló vérplazma-helyettesítő, amit a test azonnal befogad
· Elektrolit hatásának köszönhetően segíti a gyógyszerek gyors felszívódását és a vérben kifejtett csúcskoncentrációjuk könnyebb elérését
· Gátolja a vizeletfertőzést és eltávolítja az ásványi anyagok okozta mérgezés következtében felgyülemlett mérgeket

Egy dologra kell csak vigyázni, hogy ne menjünk hidegre, miután kókuszvizet ittunk, mert könnyen megfázunk.

2 megjegyzés:

Judit írta...

Szia!
Jó volt az órád tegnap, bár nekem azt hiszem, nem jön be a 36 fok. Néha úgy éreztem, ez már nem egészséges és a shavasana alatt végig kalapált a szívem, alig tudtam relaxálni, olyan hangos volt a dobolás. Szerintem más, ha az ember ilyen klímában él és úgy gyakorol, mint ha száraz levegőből és néhány (esetleg jó néhány) fokkal hidegebbről érkezve belép egy terembe, hogy ott gyakoroljon 36 fokban. Ez persze az én saját problémám és véleményem, szemmel láthatóan sok mindenkinek bejön a hot jóga! Csak... ez biztos, hogy az ahimsa szellemében való gyakorlás? Néha úgy éreztem, ártok a testemnek, extrém körülmények alatt dolgoztatom. Ha van kedved írni ennek az élettani oldaláról egy blogot egyszer, engem speciel érdekelne.
De nem ezért kommentelek most :-)
A kókusztej és a kókuszvíz két külön dolog. A kókuszvíz a nagyon egészséges és tápláló lötty a dió belsejében, nagyjából átlátszó, amit a képen iszol :-) A kókusztejet az érett dió kemény húsából készítik: lereszelik és (esetleg forrázás után) igen alaposan kicsavarják. A lé, ami így kijön belőle, tejfehér, sűrű és édes. Ez a kókusztej és ezt lehet itthon konzervben kapni (hogy az ember pl. a thai curry-be belefőzze). Én legalábbis még nem láttam itthon kókuszvizet konzervben, csak kókusztejet, de lehet, hogy tévedek!
Judit

Gauranga Das írta...

Kedves Judit,

Írok majd a Hot Ashtangáról nagyon szívesen. Ha addig ez megnyugtat, még nem halt bele senki sem. Amúgy ahimsza, mert nem kényszerítek senkit sem, és még alá is ratok velük egy papírt, hogy saját felelősségre jógáznak ;-). Persze nem fog mindenkinek bejönni, ez tény. Vannak hidegebb termek is.
A kókusztejről köszi a megjegyzést, nem tudtam, hogy olyan is van. Nem főzök Thai Curry-t ugye... Amúgy kókuszvizet lehet kapni, én is iszom minden nap. Én a Szép Kis Indiában vettem.